Yleiset toimitusehdot

Muokattu viimeksi: 25. Heinäkuuta 2024

1. Soveltaminen

Näitä toimitusehtoja sovelletaan Laatikot Liikkuu Oy:n myymiin ja tuottamiin palveluihin. Laatikot Liikkuu Oy:stä käytetään jäljempänä lyhennettä Muuttopalvelu. Palvelua käyttävästä asiakkaasta käytetään jäljempänä lyhennettä Asiakas.

2. Muuttopalvelut

2.1 Muuttopalvelun velvollisuudet

Muuttopalvelulla on velvollisuus on suorittaa toimeksianto ammattimaisesti ja asiaankuuluvalla huolellisuudella Asiakkaan etu mielessä pitäen. Yrityksellä on salassapitovelvollisuus kaikista Asiakkaan toimeksiantoon liittyvistä tiedoista, esineistä ja niiden arvoista. Muuttopalvelu on vastuussa tavaroiden katoamisesta, vähentymisestä tai vahingoittumisesta sen kuljetettavaksi ottamisen ja luovuttamisen välisenä aikana tiekuljetussopimuslain määräysten mukaisesti.

Muuttopalvelulla on tiekuljetussopimuslain mukainen vakuutus kuljetettavaa tavaraa koskevan vastuun varalta (tiekuljetusvakuutus) sekä vastuuvakuutus kolmannelle osapuolelle aiheutettujen henkilö- ja esinevahinkojen varalta (toiminnanvastuuvakuutus). Muuttopalvelu antaa Asiakkaalle neuvoja muuttotavaroiden suojaamisesta ja pakkaamisesta, jos ne eivät kuulu toimeksiannon sisältöön. Jos Asiakas on tehnyt luettelon erityisen arvokkaista tai helposti särkyvistä esineistä, tulee Muuttopalvelun tarkastaa luetteloidut esineet toimeksiannon alkaessa sekä päättyessä.

2.2  Asiakkaan velvollisuudet

Asiakkaan tulee ilmoittaa Muuttopalvelulle etukäteen kaikista niistä seikoista, joilla voidaan katsoa olevan merkitystä toimeksiannon suorittamiseen mm.

  • Muutettavan irtaimiston määrä
  • Kuvaus muuttokohteista esim. muuttoauton pääsy sisäänkäynneille, hissien käytettävyys
  • Erityisen painavat ja tilaa vievät esineet esim. pianot, kassakaapit
  • Erityisen arvokkaat tai herkästi särkyvät esineet
  • Erityisen ahtaat tai vaikeakulkuiset muuttokohteet, jotka vaativat seinien tai muiden pintojen suojausta esim. portaikot, käytävät
  • Esineet, jotka voivat ominaisuuksiensa takia aiheuttaa vahinkoa henkilöille tai kuljetusvälineille
  • Muut työturvallisuutta mahdollisesti vaarantavat seikat

Asiakkaan tulee tehdä luettelo erityisen arvokkaista tai helposti särkyvistä esineistä kuten tauluista ja antiikkiesineistä ja tarpeen mukaan vakuuttaa ne erikseen. Mahdolliset vahingot käsitellään kohdassa 2.7 luetulla tavoin.

2.3 Mahdolliset aikataulumuutokset

Pidätämme oikeuden aikataulunmuutoksiin. Aikatauluihin voivat vaikuttaa ulkoiset, meistä riippumattomat seikat, kuten tietyöt ja autorikot. Jos muuttoja on päivän aikana useita, voi myös edellisten muuttojen viivästyminen vaikuttaa seuraavan muuton aikatauluun. Tiedotamme mahdollisista viivästyksistä asiakkaalle aina mahdollisimman pian. Mikäli Muuttopalvelu on yli kaksi tuntia myöhässä sovitusta ajasta, asiakas on oikeutettu saamaan korvausta enintään 10 % alennuksen verran muuton kokonaishinnasta.

2.4  Tauot

Yli 6 tuntia kestävän muuton aikana muuttomiehillä on oikeus 45min mittaiseen ruokataukoon. Asiakasta ei veloiteta tältä ajalta.

2.5 Toimeksiannon peruuttaminen tai siirtäminen

Asiakkaalla on oikeus peruuttaa muutto veloituksetta, mikäli peruutus tehdään vähintään viisi kalenterivuorokautta ennen kuin muuton on määrä alkaa. Asiakas voi veloituksetta siirtää muuton toiseen ajankohtaan ilmoittamalla tästä Muuttopalvelulle kirjallisesti viimeistään 24 tuntia ennen kuin muuton on tarkoitus alkaa. Ehtona kuitenkin se, ettei muuttoajankohtaa voi ensin siirtää, ja sitten peruuttaa veloituksetta.

Muuttopalvelulla on oikeus veloittaa Asiakkaalta 1) Minimiveloituksen mukainen hinta (tarjouksen ollessa tuntihintainen) tai 2) koko muuton hinta, (tarjouksen ollessa kiinteähintainen) seuraavissa tilanteissa:

  • Asiakas peruuttaa muuton, kun muuttoon on jäljellä enää alle viisi (5) kalenterivuorokautta
  • Asiakas (tai sovitusti joku toinen henkilö) ei ole paikalla eikä häntä tavoiteta, kun muuttotiimi saapuu kohteeseen, tai ilmoittaa olevansa haluton / kyvytön muuttamaan
2.6 Kuljetukseen liittyvät rajoitukset
  • Kalustolla ei voi kuljettaa eläimiä.
  • Kalustolla ei voi kuljettaa henkilöille ja tai omaisuudelle vaaraa aiheuttavia esineitä esim. tulenarat aineet, räjähteet, syövyttävät tai pahanhajuiset aineet.
  • Asiakkaan on valmisteltava aseet ja ammukset kuljetusta varten ampuma-aselain mukaisesti.
2.7 Muuttopalvelun korvausvastuut

Muuttopalveluyritys on korvausvelvollinen asiakkaalle aiheuttamastaan vahingosta ja kotiirtaimiston menetyksestä, mikäli muuttopalveluyritys ei pysty osoittamaan että vahinko tai koti-irtaimiston menetys johtuu sellaisista seikoista tai esteistä, joihin se ei ole pystynyt vaikuttamaan ja joihin se ei ole pystynyt varautumaan sopimusta tehtäessä ja joiden seurauksia se ei ole pystynyt välttämään tai muutoin estämään. Korvausvelvollisuus ei koske tunnearvoa, välillisiä vahinkoja tai menetyksiä.

Muuttopalveluyrityksen korvausvelvollisuus kuljetettavaksi otetun tavaran katoamisesta, vähentymisestä tai vahingoittumisesta rajoittuu kotimuutossa tiekuljetussopimuslain mukaiseen korvaukseen. Kotimaankuljetuksessa korvauksen enimmäismäärä on 20€ / kg vahingoittuneen tai puuttuvan tavaran kokonaispainosta, ulkomaankuljetuksissa 8,33 SDR/kg.

Asiakas on velvollinen ilmoittamaan erityisen arvokkaista tavaroista, kuten arvokkaista design-huonekaluista. Asiakas voi lisätä korvausturvaa ottamalla omasta vakuutusyhtiöstään erillisen kertakuljetusvakuutuksen.

Muuttopalvelun korvausvastuu voi pienentyä tai poistua kokonaan, mikäli vahinko voidaan osoittaa johtuneen seuraavista seikoista:

  • Asiakas ei ole pakannut muutettavaa irtaimistoa asianmukaisesti
  • Asiakas on laiminlyönyt vahingoittuneen irtaimiston tai tilojen asianmukaisen suojaamisen, eikä ole erikseen tilannut muuttopalvelulta näiden suojausta.
  • Asiakas on kieltäytynyt muuttopalvelun suosittelemasta huonekalujen lisäsuojauksesta.
  • Muutettavan irtaimiston kunto ei mahdollista sen turvallista siirtämistä noudattaen normaalia varovaisuutta. Esimerkiksi todella huono kunto, rakenteelliset hauraudet tai ohjeiden vastainen kokoaminen.
  • Virhe tai laiminlyönti asiakkaan taholta (esimerkiksi asiakkaan virheellisesti suorittama pakkaaminen, purkaminen, lastaaminen, epätäydellinen tai virheellinen tavaroiden merkitseminen, asiakkaan antama virheellinen ohjeistus tai kohdan 2.2 mukaisen ilmoitusvelvollisuuden laiminlyönti).
  • Muuttotavarat, jotka ominaisuuksiensa takia ovat erityisen alttiita pienille vaurioille tai sään vaihteluille muuttojen yhteydessä (esim. elävät kasvit, ruokatarvikkeet, lämpöherkät muuttotavarat, vähäiset vahingot kalusteiden pinnoissa).
  • Elektronisiin laitteisiin tulleet vahingot, ilman selviä ulkoisia vaurioita, jotka ovat syntyneet vaikka muuttopalveluyritys on osoittanut riittävää huolellisuutta.

Muuttopalvelun korvausvastuun ulkopuolella ovat kaikki sähköiset ja tietotekniset vahinkotapahtumat, kuten tiedostojen varmistukset, ohjelmien ja tiedostojen tuhoutuminen, johtojen yms. irrottamisesta/asentamisesta väärään paikkaan aiheutuneet vahingot sekä muut niihin rinnastettavat vahinkotapahtumat.

2.8 Asiakkaasta johtuva laiminlyönti

Mikäli on sovittu, että asiakas osallistuu toimeksiannon suorittamiseen, esimerkiksi pakkaamalla tai kantoavulla, eikä hän tätä suorita toimeksiannon suorittamisen kannalta olennaisessa ajassa, voi muuttopalveluyritys keskeyttää työt kunnes asiakas on osuutensa hoitanut tai vaihtoehtoisesti veloittaa Asiakasta ylimääräisestä työstä voimassaolevan hinnaston mukaisesti. Tämä saattaa tulla kysymykseen esimerkiksi tilanteessa, jossa Muuttopalvelu on tarjonnut Asiakkaalle kiinteähintaisen muuton sillä ehdolla, että 1) asiakas osallistuu tavaroiden kantamiseen tai 2) Tavarat ovat pakattu valmiiksi muuttopäivään mennessä, mutta asiakas ei ole tätä kuitenkaan tehnyt. Muuttopalveluyritys voi purkaa sopimuksen, mikäli asiakkaasta johtuvalla laiminlyönnillä on olennainen merkitys toimeksiannon suorittamiseen.

2.9 Reklamaatiot ja reklamointiajat

Mikäli Muuttopalvelun suorittaman palvelun aikana Asiakkaan irtaimistoa tai muuta omaisuutta rikkoontuu, Asiakkaan on tehtävä kirjallinen reklamaatio Muuttopalvelulle kohtuullisessa ajassa ja viivyttelemättä. Reklamaatiossa on yksilöitävä tapahtunut, lisättävä kuvat mahdollisista vahingoista, sekä esitettävä hyvitys- tai korvausvaatimus. Yritysasiakkaiden tulee tehdä reklamaatio 7 (seitsemän) päivän kuluessa. Kuluttaja-asiakkaiden on ilmoitettava vahingoista pääsääntöisesti kahden viikon kuluessa. Mikäli ilmoitusta ei tehdä määräajassa, Muuttopalvelu on vastuusta vapaa

2.10 Veloitus ja maksaminen

Veloitus tapahtuu toteutuneiden tuntien mukaan, mikäli muusta ei ole etukäteen sovittu. Mikäli laskutus tapahtuu muuttoon kuluneen ajan mukaan, laskutusväli on alkava 15 minuuttia. Minimiveloitusyksikkö on 2 tuntia. Veloitusaika alkaa muuttoauton lähtiessä liikkeelle varikoltamme (Pitäjänmäki, Helsinki) ja päättyy auton palattua samalle varikolle.

Hinnat sisältävät kulloinkin voimassa olevan arvonlisäveron. Asiakkaan tulee suorittaa maksu kokonaisuudessaan muuton päätteeksi joko maksukortilla, tilisiirrolla tai käteisellä, mikäli muuta ei ole muuttoa edeltäen sovittu.

Muuttopalvelu voi vaatia Asiakkaalta vakuuden maksusaatavan turvaamiseksi, mikäli maksua ei suoriteta muuton yhteydessä kokonaisuudessaan eikä Asiakkaalle maksuhäiriömerkinnän vuoksi voida tehdä laskua. Asiakkaan luovuttama vakuus on noudettavissa toimistolta (Karvaamokuja 4, Helsinki) heti kun maksu on suoritettu.

Mikäli Asiakas haluaa maksaa muuton laskulla, tulee tästä ilmoittaa etukäteen kirjallisesti. Laskulla maksettaessa tarkastamme Asiakkaan luottotiedot.

2.11 Ylivoimainen este ja muut erityistilanteet

Muuttopalvelun tulee viipymättä ilmoittaa mahdollisesta ylivoimaisesta esteestä Asiakkaalle (Force majeure). Ylivoimainen este oikeuttaa sekä Muuttopalvelun että Asiakkaan luopumaan toimeksiannosta kuitenkin niin, että Asiakas sitoutuu maksamaan jo tehdystä työstä. Muuttopalvelu ei ole velvollinen korvaamaan Asiakkaalle ylivoimaisesta esteestä aiheutuneita lisäkuluja.

3. Muuttosiivoukset

3.1 Palvelun kuvaus

Tarjoamme asiakkaillemme kertaluontoisia muuttosiivouksia muuttopalvelun yhteydessä. Tarjoamme muuttosiivoukselle aina kiinteän hinnan, joka sisältää siivoustyön, pesuaineet sekä -välineet. Laskentaperusteena käytetään asunnon pinta-alaa ja mahdollisia lisäpalveluita. Muuttosiivouksemme sisältö vastaa yleisiä muuttosiivousstandardeja, lukuunottamatta ikkunoiden ulko- ja sisäpintojen pesua, joka tulee pyytää erikseen tarjousta tehdessä. Emme kuitenkaan voi varmaksi taata pitkäaikaisesti pinttyneiden tahrojen tms epäpuhtauksien poistumista muuttosiivouksen yhteydessä.

3.2 Kohteen lähtökunto

Muuttosiivouspakettiemme peruslähtökohtana on, että asunto on ns. tavanomaisen siisteystason mukainen. Tällä tarkoitetaan sitä, että asunnon siisteys kohtuudella vastaa tavanomaisen asumisen jälkiä ja että ylläpitosiivousta ei ole laiminlyöty.

Mikäli kohde on tavanomaista heikommassa kunnossa, tulee Asiakkaan ilmoittaa tästä etukäteen, jotta tämä voidaan huomioida hinnoittelussa. Tapauksissa, joissa asunnon siisteys havaitaan siivoojan saapuessa ennakkoon ilmoitettua heikommaksi, pidätämme oikeuden tehdä ajallisesti peruslaajuisen muuttosiivoustyön sovitulla pakettihinnalla ja tarvittaessa jatkaa työtä paremman lopputuleman saavuttamiseksi tuntiveloitusperustaisesti ilman erillistä ilmoitusta ellei toisin ole asiakkaan kanssa erikseen kirjallisesti sovittu.

Edellä mainitussa tapauksessa Muuttopalvelulla on oikeus lisätä kiinteään pakettihintaan jälkikäteen mahdolliseen täydennys- / korjaussiivoukseen kuluneesta työajasta 65€ (kuusikymmentäviisi) per henkilötyötunti sisältäen arvonlisäveron. Lisätyö veloitetaan laskulla ja maksuaika on 14 päivää laskun päiväyksestä yleensä (siivouspäivä).

3.3 Asiakkaan velvollisuudet

Asiakkaan tulee ilmoittaa meille mahdollisista erityisvaatimuksista tai -toiveista ennen siivouksen aloittamista. Asiakkaan tulee myös huolehtia siitä, että siivoojalla on pääsy siivottaviin tiloihin sovittuna ajankohtana ja että asunto on valmis muuttosiivoukseen (asunto on tyhjennetty ja kohtuullisen siisti sekä pakastin on sulatettu), ellei muuta ole erikseen sovittu etukäteen.

3.4 Siivouksen peruuttaminen tai ajankohdan vaihtaminen

Mikäli muuttosiivous on tarjottu asiakkaalle samassa paketissa muuttopalvelun kanssa, noudatetaan peruutuksissa muuttopalvelun peruutusehtoja (Kohta "2.4 Toimeksiannon peruuttaminen tai siirtäminen"). Tällöin Asiakas ei voi tehdä peruutusta pelkän muuton tai loppusiivouksen osalta vaan peruutus tehdään aina koko paketin sisällöstä.

Asiakas voi veloituksetta siirtää siivouksen toiseen ajankohtaan ilmoittamalla tästä Muuttopalvelulle kirjallisesti viimeistään 24 tuntia ennen kuin siivouksen on tarkoitus alkaa.

3.5 Reklamaatiot ja takuut

Laatikot Liikkuu oy pidättää kaikki oikeudet näiden palveluehtojen muuttamiseen.